Motivace ke studiu a k učení – jak se motivovat a učit?

motivace-ke-studiu

Motivace je příjemná, dodává lidem energii a pohání k tomu, aby něco udělali. Ne vždy však přichází přirozeně a všichni studenti čelí náročným nebo pomalým obdobím, kdy se zdá, že motivace ke studiu přichází těžko. V těchto obdobích se může zdát obtížné navštěvovat vyučování, plnit úkoly nebo se učit na zkoušky. Jak se motivovat a donutit učit? 19 nápadů, jak získat motivaci ke studiu.

Naštěstí existuje mnoho účinných způsobů, jak zvýšit a udržet si motivaci k učení, aby při studiu nejen na vysoké škole studenti dosáhli toho, čeho chtějí. Někteří lidé mají problém zůstat věrní svým cílům: život je prostě někdy příliš chaotický, příliš zajímavý nebo prostě zatraceně zábavný. A to vytváří skutečné překážky motivace ke studiu. Jak získat motivaci ke studiu? Jak se vyhnout prokrastinaci, a jaký má vlastně slovo prokrastinace význam?

Jak se vyhnout prokrastinaci a získat motivaci ke studiu?

Pocit ztráty motivace může vést k prokrastinaci. Samozřejmě existují dlouhodobé kroky, které člověk může podniknout, aby k tomuto scénáři docházelo méně často, například vybudování větší sebekázně a lepších studijních návyků.

Strukturovanou prokrastinaci může člověk využít ve svůj prospěch. Pokud má člověk sklon k prokrastinaci, pravděpodobně dělá snadné nebo jednoduché úkoly, zatímco těžší a větší úkoly odkládá. Strukturovanou prokrastinaci poprvé vytvořil a vysvětlil profesor Stanfordovy univerzity John Perry.

,,Prokrastinátor může být motivován k plnění obtížných, včasných a důležitých úkolů, pokud tyto úkoly představují způsob, jak nedělat něco důležitějšího.“

John Perry, profesor Stanfordovy univerzity

Aby tato technika fungovala, je třeba, aby student myslel na úkoly, které jsou důležitější nebo obtížnější než studium, a zařadil je na začátek seznamu úkolů. Pak se studium – úkol, který je také důležitý stane snazším úkolem, který bude mít člověk větší tendenci dělat jako způsob, jak nedělat ten důležitější úkol.

Tady je návod, jak na to:

  • Napsat nežádoucí úkol na začátek seznamu a udělat z něj nejdůležitější věc, která se dnes musí udělat
  • Nechat se jím motivovat k jiným (stále užitečným) věcem a zjistit, že myšlenka na několikahodinové učení zní skvěle

Tomuto postupu se říká strukturovaná prokrastinace, technika, kterou vymyslel John Perry.

prokastrinace
Student může využít strukturovanou prokrastinaci ve svůj prospěch a vytvořit seznam úkolů.

Jak se motivovat? Seznam nápadů, jak získat motivaci k učení

Ne každá strategie motivace ke studiu bude fungovat pro každého. Ale každý si najde to své. Níže je sestaven seznam nápadů, jak získat motivaci k učení a jak se donutit učit.

Některé fungují dobře samostatně, některé se dají dobře kombinovat dohromady. Jiné mohou fungovat dnes, ale ne zítra. Když už nic jiného, alespoň se dobře člověk rozptýlí od učení a možná najde něco, co opravdu pomůže zlepšit studium.

Motivace ke studiu: 19 nápadů, jak se motivovat

Někdy má člověk pocit, že má malou nebo dokonce nulovou motivaci ke studiu. Ať už člověk potřebuje pomoci udržet inspiraci při životě, nebo si není jistý, jak motivaci ke studiu vůbec najít. Tento článek pomůže překonat tuto akademickou horu učení.

Jedním z nejúčinnějších způsobů, jak se motivovat, je zamyslet se nad důvody, proč se člověk vůbec rozhodl studovat.

Student by si měl napsat seznam 3 hlavních důvodů, proč se rozhodl studovat tento obor. A nalepit si ho na zeď.

  • Pozitivní motivace se zaměřuje na pozitivní věci, které se mohou stát díky podniknutí akce
  • Negativní motivace se zaměřuje na negativní důsledky, které by mohly nastat z nepodniknutí akce

1. Blokátory webových stránek a aplikací

Člověk se učí 2 minuty, podívá se na Instagram. Učí se další 2 minuty, prohlíží Netflix. Další 2 minuty a kontroluje email. A najednou ztrácí pojem o čase na TikToku. Co s tím? Zablokovat na chvíli digitální svět. Jistě, internet je skvělým zdrojem informací pro studium, ale rozptýlení je vždy vzdáleno jen na jedno kliknutí.

Blokátor – jedná se o klasický nástroj pro motivaci ke studiu, protože doslova zbaví všeho, co rozptyluje, za předpokladu, že rozptýlení je digitální. Pokud člověk potřebuje jen trochu pomoci se sebeovládáním, jsou tyto pomůcky určeny právě pro něj.

Všechny blokátory fungují dost podobně: blokují libovolné webové stránky nebo aplikace, které člověk chce blokovat a na jak dlouho chce, aby byly blokovány.

Webové stránky nebo aplikace mají tendenci vysávat většinu času, a během studia může být nápomocné je zablokovat. To stejné platí i pro mobil. Během studia by měl člověk omezit čas na mobilu.

2. Jak se donutit učit – technika Pomodoro

Podstata techniky Pomodoro je velmi jednoduchá:

  • učení 25 minut
  • přestávka na 5 – 10 minut
  • cyklus zopakovat 4x
  • poté delší přestávka

Tato technika má samozřejmě různé varianty a možná student zjistí, že mu vyhovují kratší studijní intervaly nebo že cyklus může opakovat jen 3x, dokud nebude potřebovat delší přestávku. Bez ohledu na to, jak si to student přizpůsobí. Když ví, že konec je na dohled a blíží se přestávka, je snazší studovat delší dobu.

Chce-li si člověk lépe hlídat čas a mít jistotu, že nebude neustále kontrolovat hodiny. Je dobré si nastavit časovač jak pro studijní sezení, tak pro přestávky. Přestávky může co nejlépe využít tím, že vstane a budete dělat něco fyzického, co rozproudí krev.

Pokud přestávky využije k 10 minutovému sledování televizního pořadu, pravděpodobně nebude mít příliš velkou motivaci se do studia vrátit.

3. Ideální místo ke studiu vytvoří motivaci k učení

Člověk by si měl vybrat místo, které má naprosto rád. Možná je to oblíbené křeslo nebo ležení venku v houpací síti. Možná si dokonce vytvoří útulný prostor v rohu své ložnice. Ať už je to kdekoli, měl by si člověk udělat místo určené ke studiu. Takové místo pak používat pouze ke studiu. Čím více se tam bude líbit, tím lépe. Člověk bude mít motivaci ke studiu, aby mohl jít na své oblíbené místo.

motivace-k-uceni
Člověk by měl najít své ideální místo pro učení, kde se bude cítit dobře.

4. Jak získat motivaci? Vlastní systém odměn

Člověk by si měl vybrat něco, po čem opravdu touží: krabici sušenek, přestávku na běhání, výlet v Praze a další. Ať už je to cokoli, člověk to použije jako odměnu za dokončení studijního sezení.

Vytvoření kratších intervalů odměn jako třeba se sladkostmi po každé otázce může zpočátku fungovat lépe, pokud má student opravdu problémy se soustředěním. Jakmile se dostane do pohody nebo začne nacházet trochu více motivace, může se dopracovat k více odloženému uspokojení.

Chce-li člověk na sebe opravdu zatlačit a povzbudit se k dobrým výsledkům, může si zkusit vytvořit odměnu, kterou může získat pouze v případě, že se mu bude dařit u zkoušky nebo v celém kurzu.

Pointa je následující: aby byl systém odměn účinný, musí být přizpůsoben na míru člověku. Není dobré nastavit odměnu za získání jedničky, pokud student ví, že získat jedničku je téměř nemožné. Stejně tak se neodměňovat výletem do obchodního centra, pokud nerad nakupuje nebo pokud je utrácení peněz stres.

TIP: Pro uložení peněz například z brigád jsou vhodné účty pro studenty. Je dobré si předem udělat srovnání studentských účtů a vybrat si ten, který vyhovuje potřebám studenta.

5. Vytvoření studijní skupiny jako motivace k učení

Pokud je student společenský člověk, může pro něj být studium obtížné, protože nemá rád osamělé ticho. Motivující může být mít skupinu lidí, se kterými se může učit. Studijní skupinu mohou tvořit i rodiče nebo kamarád, který nechodí do stejné třídy. Mohou pomáhat s kvízy a prostě dělat společnost při studiu, pokud člověk blázní, když bude v tichu a sám.

Naproti tomu, pokud má člověk vlastnosti introverta, pravděpodobně pro něj bude vhodnější samostudium o samotě.

jak-se-motivovat
Vytvoření spolku a učit se společně může být pro někoho důvod, jak se motivovat do studia.

6. Motivace k učení: Úklid poznámek

Uklidit si pracovní prostor může znamenat také uklidit si poznámky. Pokud si student dělal nedbalé poznámky a vše je neuspořádané a špatně čitelné. Nebude se mu chtít si sednout a luštit, co si napsal. To po mozku vyžaduje spoustu práce ještě předtím, než se dostane ke skutečnému studiu.

Člověk by měl věnovat nějaký čas psaní nebo přepisování poznámek a úkol studovat se nebude zdát tak zdrcující.

Zde je několik způsobů, jak si poznámky uspořádat:

  • pořadač k oddělení a uspořádání pracovních listů
  • tvorba kartiček
  • uspořádání poznámek pomocí grafického organizéru
  • barevně si poznámky označit pery nebo zvýrazňovači

7. Jak se motivovat: Stanovení cílů

Člověk by si měl stanovit cíle, které jej motivují.

Začít dříve, než se člověk cítí motivován, se snadněji řekne, než udělá, ale existují strategické způsoby, jak si člověk může nastavit cíle, které pomohou vytvořit a udržet motivaci.

Stanovení si konkrétního, měřitelného a časově omezeného cíle zvyšuje šanci, že se to podaří. Člověk musí být realistický. Stanovení co nejreálněji dosažitelných cílů je důležité, aby člověk nebyl vystaven zklamání.

Když si člověk cíl zapíše, je k němu odhodlán. Má něco, na co se může podívat a co bude připomínat hlavní zaměření pro daný den.

8. Vybudování lepších studijních návyků povede k dlouhodobé motivaci ke studiu

Návyky jsou klíčem k optimalizaci celého života. Jsou téměř účinnější než sebekázeň, protože jakmile jsou jednou zavedeny, nevyžadují sílu vůle, aby se udržely v chodu.

Příklady, jak vybudovat lepší studijní návyky a získat motivaci ke studiu:

  • Vymyšlení pádného důvodu, proč si člověk chce vybudovat lepší studijní návyky (například proč chce mít lepší známky, proč chce dobře psát testy nebo proč se méně stresovat kvůli termínům úkolů.)

  • Vytvoření rutiny, která se bude dodržovat pokaždé, když se člověk bude chtít učit (například chodit na určité místo v určitý čas)

  • Zavázání se ke změně a napsání plánu

  • Odstranění co nejvíce odporu vůči této rutině. Provádění tak často a důsledně, jak jen to půjde, dokud se nestane zvykem

9. Ztráta motivace: Učení v kavárně nebo knihovně

Když si člověk sedne ke studiu a přistihne se, že kontroluje sociální sítě. Snadno začne závidět všem, kteří se dobře baví. Je tak snadné, že si člověk začne myslet, že je jediný člověk na světě, který se právě učí. V kavárně nebo v knihovně se nachází spoustu dalších lidí, kteří si také čtou, studují a v klidu pracují.

Vidět někoho jiného jako vzor správného studijního chování je povzbuzující. Některé kavárny v Praze navíc nabízí jedinečný gastronomický zážitek.

ztrata-motivace
Studovaní v knihovně či kavárně může být povzbuzující.

TIP: Závislost na sociálních sítí a internetu se nazývá netolismus.

10. Citáty o motivaci ke studiu

Člověk si může najít nějaké citáty, které motivují ke studiu (nebo si vymyslet vlastní). A vyvěsit si je v pokoji, na stole, na místě, kde se učí, nebo v zápisníku.

Zde je několik citátů motivace ke studiu:

,,Pracujte tvrdě v tichu. Ať je váš úspěch vaším hlukem.“

Frank Ocean

,,Zeptejte se sami sebe, zda to, co děláte dnes, vás přibližuje k tomu, kde chcete být zítra.“

,,Ať už si myslíš, že to dokážeš, nebo si myslíš, že to nedokážeš, máš pravdu.“

Henry Ford

,,Tajemství, jak se dostat dopředu, spočívá v tom, že začnete.“

TIP: Člověk si také může vytvořit motivační diář, kde budou citáty o životě a poradí, jak se uklidnit a být v pohodě.

11. Multitasking jako motivace ke studiu

Multitasking nefunguje vždy, ale může dobře fungovat, když se spojí bezmyšlenkovitá činnost s učením. Pokud se studentovi nechce sedět v klidu v místnosti, může zkusit se jít projít a zároveň si prohlížet kartičky nebo jezdit na stacionárním kole a zároveň si číst učebnici. Může si dokonce přibrat na pomoc kamaráda nebo rodiče.

12. Motivace ke studiu: Začít něčím jednoduchým

Učení je těžké. Je také nudné. Právě proto ho člověk nechce dělat. Student by měl začít tím, že si projde termíny, které už dobře zná, nebo splní nějaký studijní úkol, který je snadný nebo dokonce bezmyšlenkovitý (například uspořádání poznámkových lístků).

Tyto jednodušší úkoly mohou dát impuls, který potřebuje člověk k tomu, aby pokračoval a měl motivaci ke studiu. Mohou také dodat sebedůvěru a sebevědomí, pokud studium odkládá, protože si myslí, že nic neví.

13. Rozdělení učiva

Přemýšlení o tom, že by člověk měl vše zvládnout najednou, je zdrcující a může vyvolat pocit, že toho musí udělat tolik, že ani neví, kde začít. Může přijít ztráta motivace a problém, jak se donutit učit.

Člověk musí promyslet, co všechno musí ke studiu udělat. Každou část si zapsat. Pak si to rozdělit na malé kousky, které může řešit jeden po druhém. Nesoustředit se na to, aby se to všechno naučil hned teď, ale myslet na to, co může udělat v tuto chvíli.

rozdeleni-uciva
Člověk by měl promyslet, co všechno musí udělat a rozdělit si učivo.

15. Budování sebekázně

To je pravděpodobně jedna z nejtěžších, ale zároveň nejpřínosnějších věcí, které může člověk udělat. Sebedisciplína není samotný akt změny chování, ale spíše síla, s níž změnu chování vytváří u člověka.

Sebekázeň je o tom, že si lidé opírají o odpor. Jednání navzdory tomu, jak se cítí. Žít život podle plánu, nikoliv standardně. Ale hlavně je to jednání v souladu s myšlenkami – ne s pocity. Ve svém životě může člověk udělat malé změny, které pomohou vybudovat sebekázeň.

I když je to určitě jedna z těžších cest, budování sebekázně vytváří základ, podle kterého bude člověk žít. Připraví ho na pozdější větší úspěch.

16. Nalezení motivace ke studiu

Pokud má student problémy se studiem, měl by učinit 5 kroků:

  • Jít se projít ven
  • Věnovat se jednomu úkolu a zapsat si ho
  • Vyklidit pracovní prostor
  • Překonat prokrastinaci pomocí techniky Pomodoro
  • Zkombinovat to s dávkou sebekázně, zdravými studijními návyky budovanými po určitou dobu a dobře navrženým studijním prostorem, který napomáhá úspěchu
jak-se-donutit-ucit
Je důležité, aby student nalezl motivaci ke studiu.

17. Hudební motivace ke studiu

Student si může poslechnout playlist, jenž mu zpříjemní studium. Vybrat si může hudbu bez textu nebo písně s textem, který zná tak dobře, že prostě ustoupí do pozadí. Je dobré opakovat stejná alba nebo si vybrat playlist ve stylu rádia, aby se neztrácel čas řazením skladeb do fronty.

Správná hudba pomáhá uvolnit mysl a zbystřit pozornost. Člověk může vyzkoušet moderní pojetí klasického klavíru nebo sólové kytary nebo si naladit soundtrack k oblíbenému filmu. Zrychlit tempo s electro-swingovým playlistem nebo se zklidnit se směsí lo-fi beatů.

Student si může vyhledat ve své oblíbené hudební aplikaci seznamy skladeb určené k soustředění na práci, například „Songs for Studying“ nebo „Study Beats“.

18. Udržování energie, aby nedocházelo ke ztrátě motivace

Mít málo energie je kotva, která vždy zatíží motivaci ke studiu a schopnost efektivně studovat. Jak s únavou tedy můžou lidé bojovat?

Zní to jednoduše. I přesto by si měl člověk ujistit, že udržuje i tyto cíle, aby nedocházelo ke ztrátě motivace.

  • Spánek alespoň 8 hodin denně: klíčovou součástí efektivního studia je odpočinek a regenerace
  • Strava obsahující správné potraviny, které podpoří mozek: pro optimální funkci potřebuje mozek mastné kyseliny, které se nacházejí v bobulích, ořechách a v hořké čokoládě
  • Udržování hydratace: vhodné mít láhev s vodou během studia
  • Pravidelný pohyb: i jen pravidelné procházky mohou zvýšit pohodu a motivaci k učení

Nejlepším způsobem, jak tyto cíle zkombinovat, je dělat pravidelné přestávky, aby si člověk odpočinul a načerpal nové síly

19. Jak se donutit učit? Začít studovat hned!

Žádné výmluvy. Prostě si člověk musí sednout a začít studovat. Často je nejtěžší začít, takže pokud si prostě sedne a začne, možná se dostane do rytmu. Pokud si člověk myslí, že by pro něj právě tento nápad mohl fungovat, měl by se jít učit. Doslova hned teď!

jak-ziskat-motivaci
Někdy je nejtěžší začít se učit. Člověk by měl začít nejlépe hned.

Motivace ke studiu vyžaduje překročení překážek jako rozptylování a prokrastinaci

Možná se člověk nechává rozptylovat nebo neví, kdy si dát pauzu. Nebo chcete mít čas na svůj společenský život. Rozptylování a prokrastinace patří k nejtěžším kotvám motivace ke studiu. Člověku se někdy nedaří začít pracovat, protože mozek myslí na zábavu.

Člověk by měl přesunout sílu zpět do svého studijního mozku pomocí těchto 3 jednoduchých kroků.

  • Sednout si ke stolu s papírem (bez techniky, riziko rozptýlení je příliš vysoké)
  • Na levou stranu napsat všechny dobré výsledky, které jsou očekávány, pokud studium půjde dobře (pozitivní motivace)
  • Na pravou stranu napsat všechny nežádoucí důsledky toho, že nebude probíhat učení (negativní motivace)

Občas všichni potřebují trochu pomoci se sebeovládáním. Každý člověk je jiný. Student by měl zjistit, jaká kombinace faktorů v něm probudí to nejpozitivnější, nejproduktivnější a nejsoustředěnější „já“, aby tuto strategii mohl používat při všech dalších studijních sezeních.

Je dobré, když si člověk vzpomene na minulá studijní sezení, která probíhala obzvlášť dobře, a na jiná, která se vůbec nepovedla. A zhodnotí, které faktory pomáhají a které brzdí pokrok.

Pokud se člověku podaří vytvořit si individuální studijní systém, bude pro něj studium mnohem méně stresující, získá motivaci k učení a nebude docházet k její ztrátě. Věříme, že si osvojíte nápady, jak získat motivaci a horu učení tak bude snazší překonat.

Copyright © 2024 Human.cz. Všechna práva vyhrazena. | Nakódoval Leoš Lang