Jak se zbavit: Únava po jídle, věčná únava, ospalost

unava-4

Únava je termín, který se používá k popisu celkového pocitu únavy nebo nedostatku energie. Není to totéž jako pouhý pocit ospalosti nebo spavosti. Únava může ztěžovat ranní vstávání z postele a bránit člověku v plnění každodenních úkolů. Co častou únavu způsobuje? A co pomáhá proti únavě?

Únava je běžným příznakem mnoha zdravotních stavů, jejichž závažnost se pohybuje od mírných až po závažné. Je také přirozeným důsledkem některých životních rozhodnutí, jako je nedostatek pohybu nebo špatná strava. Fyzická a psychická únava se od sebe liší, ale často se vyskytují společně.

Věčná únava a ospalost – zkušenosti

Naše tělo potřebuje energii pro své fungování a přežití. Tuto energii získává z potravy. Trávicí systém rozkládá potravu na glukózu, kterou tělo využívá jako energii. Ta pak v těle spouští různé reakce. Vylučuje hormony, jako je cholecystokinin, amylin a glukagon, které zvyšují pocit sytosti.

Produkuje inzulin a zvyšuje hladinu cukru v krvi, aby se glukóza přenesla do buněk a do celého těla a poskytla energii. Pocit únavy a ospalosti po jídle není neobvyklou reakcí. Jídlo by však nemělo způsobovat pocit únavy a ospalosti, v krajním případě až věčné únavy. Ve skutečnosti to má být přesně naopak.

Existuje mnoho možných příčin únavy. Lze je rozdělit do tří obecných kategorií:

  • faktory životního stylu
  • fyzické zdravotní potíže
  • psychické problémy

Neustálá únava

Existují dva hlavní typy únavy, a to fyzická a psychická únava. Pro člověka s fyzickou únavou může být fyzicky obtížné dělat věci, které obvykle dělá, například vyjít schody. Mezi příznaky patří svalová únava. Při svalové únavě není člověk schopen zvedat těžší věci či ujít delší vzdálenosti, způsobuje také velmi nepříjemný svalový třes a třes rukou.

Při duševní únavě je pro člověka obtížnější soustředit se. Je potřeba rozlišovat mezi únavou a ospalostí. Ospalost se objevuje v případě nedostatku kvalitního spánku. Je krátkodobá a obvykle je léčitelná pravidelným a kvalitním spánkem. Únava souvisí s mnoha zdravotními potížemi a faktory životního stylu.

Jsem pořád unavená

Nepřekonatelná únava není pouze ospalost. Jedná se o nedostatek energie. Neustálá únava může velmi negativně ovlivnit každodenní život člověka a může vést ke chronické únavě. Jsem unavená a bez energie není pouze větou, ale skutečností a člověk není schopen vykonávat ani běžné činnosti.

Ze slovní spojení jsem pořád unavená se tak stává opravdový problém, který je potřeba řešit. K únavě mohou vést totiž i některé zdravotní potíže. Pokud vyčerpání trvá déle než několik dní nebo týdnů, je lepší vydat se k lékaři na vyšetření. Jaké jsou hlavní příčiny únavy? A jak se rychle únavy zbavit?

1. Únava po jídle

Ačkoli jsou všechny potraviny tráveny v podstatě stejným způsobem, ne všechny potraviny ovlivňují tělo stejně. Některé potraviny mohou uspávat více než jiné. Lehká ospalost po jídle je zcela normální. Jídlo by však nemělo snižovat hladinu energie a mělo by obsahovat přirozené vitamíny proti únavě.

V případě vyvážené stravy by se mělo jednat o potraviny, které mají významný vliv na lidské zdraví. Patří sem zejména ovoce, zelenina, celozrnné výrobky a tučné ryby. Při konzumaci zdravých potravin by ke snižování hladiny energie nemělo docházet. Co pomáhá proti únavě?

Vhodné jsou také různé druhy ořechů, semínek a olivový olej. Pomoci může také vyhýbání se nadměrnému množství cukru a konzumace menších a častějších jídel. Pokud je příčinou časté únavy nevhodná strava, po upravení jídelníčku by měla únava odeznít.

TIP: Pražená dýňová semínka vás nabijí energií a nahradí nezdravé chipsy.

unava-1
Únava po jídle dokáže negativně ovlivnit plnění každodenních činností.

Příčiny únavy po jídle

Ve vzácných případech může být únava po jídle nebo prostě jen neustálá ospalost známkou zdravotního problému. Mezi stavy, které mohou únavu po jídle zhoršit, patří:

  • cukrovka
  • potravinová intolerance nebo alergie na potraviny
  • spánková apnoe
  • anémie
  • nedostatečná činnost štítné žlázy
  • celiakie

Anémie tedy nedostatek železa, je stav, který může způsobit pocit nepřekonatelné únavy. Je to proto, že železo vytváří červené krvinky a bez dostatečného množství červených krvinek nemůže krev zásobovat orgány takovým množstvím kyslíku, které potřebují ke správnému fungování.

Nadměrná únava

Spánková apnoe je stav, kdy se během spánku může zúžit nebo dokonce uzavřít hrdlo na 10 a více sekund. To ztíží dýchání a způsobí časté probouzení se. Tím pádem není člověk dostatečně odpočatý a dostavuje se nadměrná únava během dne. Tento stav je častější u mužů středního věku s nadváhou.

Co se týče potravinové intolerance a alergie na potraviny, dnes již existuje několik způsobů, jak je zjistit. K dispozici jsou různé diagnostické testy, které pomohou najít hlavní příčinu časté únavy. V České republice si lze nechat udělat tyto testy:

  • glukózový toleranční test
  • test hemoglobinu
  • test hladiny glukózy v krvi
  • krevní nebo kožní testy k vyhledání potravinových alergií

Na základě těchto testů a výsledků následně lékař doporučí další postup. Ten může zahrnovat doplnění vitamínů proti únavě, omezení cukru či některých potravin, případně jejich úplné vyloučení z jídelníčku.

2. Těhotenství

Nadměrná únava je jedním z prvních příznaků těhotenství. V prvním trimestru tělo produkuje velké množství progesteronu, hormonu, který způsobuje únavu. Pocit na zvracení a únava se během prvního trimestru objevují spolu s vynecháním menstruace, bolestí prsou a častějším močením.

Pokud nelze těhotenství zcela vyloučit, je vhodné navštívit lékaře nebo si pro potvrzení udělat volně prodejný těhotenský test. Únava v těhotenství je zcela normální. Trpí jí většina žen během prvního a třetího trimestru. V tomto období je vhodné zařadit vitamíny proti únavě pro těhotné.

TIP: Silné kávě na zmírnění únavy by se měly těhotné ženy vyvarovat. Jak je to s kofeinem v těhotenství?

3. Stres

Ačkoli je určitá míra stresu normální, chronický stres je spojen s velkou únavou. Ve skutečnosti může chronický stres vést k poruše vyčerpání související se stresem, což je zdravotní stav charakterizovaný psychickými a fyzickými příznaky vyčerpání.

Kromě toho může chronický stres způsobit strukturální a funkční změny v mozku a vést k chronickému zánětu. I když není jednoduché se vyhnout stresovým situacím, zejména těm, které souvisejí s pracovními nebo rodinnými povinnostmi, zvládání stresu může pomoci zabránit úplnému duševnímu vyčerpání. Co proti únavě?

unava-2
Velké množství stresu způsobuje nespavost a bolest hlavy.

Únavu a bolest hlavy ze stresu lze vyřešit zavedením určitých relaxačních rituálů. Může se jednat o relaxační koupel u svíček, meditaci, procházku v přírodě nebo posezení u dobrého šálku čaje a zajímavé knížky. Obzvlášť účinné jsou bylinky proti únavě.

4. Spánkový deficit

Nemůžu usnout, i když jsem unavený. S touto situací se již určitě setkal každý člověk. U mnoha lidí je pak ale spánkový deficit hlavní příčinou chronické únavy během dne. Ke spánkovému deficitu dochází tehdy, když několik dní, týdnů nebo měsíců v kuse nemá člověk dostatek kvalitního spánku.

Spousta lidí trpí nespavostí. Nemůžou usnout, i když jsou unavení. To může mít negativní dopady na zdraví. Spánek si ve většině případů nelze vynahradit, protože přes den musí člověk normálně fungovat. Nabízí se celková změna životního stylu, která může výrazně pomoci vrátit tělo i mysl do správných kolejí.

Častá únava

Není žádným překvapením, že nedostatečně kvalitní spánek může ovlivnit i to, jak se člověk cítí po jídle. Pokud je odpočatý a sytý, může mít tělo větší chuť odpočívat, zejména pokud předchozí noc člověk nespal dostatečně kvalitním spánkem.

Proti únavě a ospalosti může také pomoci zavedení rituálu před spaním. Ztlumení světel a klidné relaxační činnosti před spaním tomu můžou pomoci. Stejně tak je důležitá správná teplota v místnosti a kvalitní polštáře a matrace.

5. Nedostatek pohybu

Sedavý způsob života může vést k časté únavě během dne. Studie ukazují, že cvičení může u některých lidí, včetně těch se zdravotními potížemi, zmírnit příznaky únavy. Cvičení pomůže lépe spát v noci, udržovat bdělost během dne a minimalizovat tak riziko únavy.

Udržování zdravé tělesné hmotnosti je pro celkové zdraví zásadní. Nejenže obezita významně souvisí s vyšším rizikem mnoha chronických onemocnění, jako je cukrovka, srdeční choroby a některé druhy rakoviny, ale může také zvyšovat riziko chronické únavy.

Udržování zdravé tělesné hmotnosti může podpořit dobrý spánek a hladinu energie, zatímco kvalitní spánek může pomoci zabránit přibývání na váze a snížit únavu. U intenzivního cvičení je ale potřeba dát pozor na svalovou únavu. A jak rychle zhubnout?

Jak se probrat z únavy

Výzkumy ukazují, že se lidi při řešení problému, jak se probrat z velké únavy uchylují ke konzumaci velkého množství kofeinu. Ačkoli kofeinové nápoje, jako je káva a energetické nápoje, dočasně dodají energii, jejich nadměrná konzumace není zdraví prospěšná. Jak se probrat z únavy?

Zatímco káva a kofeinové nápoje, jako je zelený čaj, mohou být při umírněné konzumaci zdraví prospěšné, energetické nápoje mají extrémně vysoký obsah stimulantů a přidaného cukru. Je to jeden ze způsobů, jak se rychle zbavit únavy, z dlouhodobého hlediska je ale lepší se jim pokud možno vyhnout.

unava-3
Kofeinové nápoje by se měli pít pouze občas.

Pití příliš velkého množství kofeinu je totiž spojeno se zvýšenou nespavostí, častějším nočním probouzením, zkrácením celkové doby spánku a denní ospalostí. V případě problémů se spánkem je vhodné kofeinové nápoje omezit a zjistit, zda to pomůže zlepšit spánek a hladinu energie.

Co proti únavě

Spousta lidí si klade otázku, jak nebýt unavený či jak překonat únavu. Na tyto otázky existuje několik odpovědí. Co je vlastně potřeba dodržovat, aby se člověk necítil unavený, měl dostatek energie a díky tomu také pozitivní náladu? Jak překonat únavu?

Je vhodné dodržovat:

  • zdravou stravu s dostatkem vitamínů a živin
  • kvalitní spánek
  • fyzickou aktivita
  • omezení stresu
  • relaxační rituály
  • omezení alkoholu či jiných návykových látek
  • dostatečnou hydrataci

Ve většině případů musí dojít k celkové změně životního stylu. Sedavé zaměstnání, nedostatek pohybu, nezdravé jídlo a velká dávka stresu dnes není u nikoho neobvyklá. Je proto důležité snažit se tyto nezdravé návyky změnit na zdravé a tělu prospěšné, a tím vyřešit otázku jak nebýt unavený.

Babské rady proti únavě

I přes to, že dnešní uspěchaná doba jde únavě naproti, v minulosti to nebylo jiné. Jiné byly pouze příčiny únavy. I když nebylo možná tolik stresu, lidé byli vyčerpaní a unavení také. Práce kolem domácnosti a hospodářství jim dávala zabrat. Jak se kdysi řešila únava a vyčerpání?

Proti únavě a ospalosti pili lidé hodně vody, aby byli dostatečně hydratovaní. Kdysi nebylo takové množství různých sladkých a nezdravých nápojů jako dnes. Také nekonzumovali v takové míře kofein. Mezi babské rady proti únavě patří pití bylinkových čajů z meduňky, levandule či kopřivy.

Tyto bylinky z kategorie babských rad proti únavě není dobré zatracovat, proti únavě jsou velmi účinné a čaje z nich je možné pro zmírnění jarní únavy a stresu pít i dnes. Naši předci neměli takový výběr jídel, hlavně těch nezdravých. Konzumovali převážně to, co si vypěstovali nebo odchovali. Jednalo se tedy o ovoce, zeleninu a maso.

A díky starostem kolem hospodářství měli dostatek pohybu na čerstvém vzduchu. I přes to, že se dnes zemědělství věnuje čím dál tím méně lidí, měli bychom si z našich předků vzít příklad. Jíst zdravé potraviny, mít dostatek pohybu a vyhýbat se nezdravým, průmyslově zpracovaným potravinám.

Velká únava

Pocit velké únavy může být pro spoustu lidí frustrující. Zejména únava po jídle, například po obědě, kdy člověk potřebuje být bdělý. Pokles energie během dne může být obzvláště nebezpečný pro lidi, kteří pracují v rizikových podmínkách, například při obsluze strojů nebo vozidel.

Když pak únava ovlivňuje bezpečnost, stává se problémem veřejného zdraví. Lidé s těžkou únavou se mohou chovat podobně jako lidé pod vlivem alkoholu. Proto pokud je člověk po jídle neustále unavený a ovlivňuje to kvalitu jeho života, měl by si promluvit s lékařem.

Únava a bolest hlavy

Bolest hlavy a nepřekonatelná únava spolu úzce souvisí. Naštěstí je ve většině případů možné únavu odstranit úpravou životního stylu nebo stravy, odstraněním nedostatku živin nebo léčbou základního zdravotního stavu. Přesto je ke zmírnění únavy třeba nejdříve přijít na kloub tomu, co ji vlastně způsobuje.

Někdy je totiž únava častým příznakem klinické deprese, ať už v důsledku deprese samotné, nebo souvisejících problémů, jako je nespavost. Zdraví je nejdůležitější věcí v životě člověka, a proto by neměl podceňovat, pro některé, i jenom obyčejnou únavu.

Copyright © 2022 Human.cz. Všechna práva vyhrazena. | Nakódoval Leoš Lang