10 způsobů, jak se vyrovnat s osamělostí

10-zpusobu-jak-se-vyrovnat-s-osamelosti

Osamělost je obvykle vnímána jako něco nepříjemného, čemu by se člověk měl vyhnout. Osamělost a samota ale může ve skutečnosti lidem i prospět, a existuje plno způsobů, jak se nejen vyrovnat s osamělostí, ale také jak si ji užít.

Jak se vyrovnat s osamělostí? V životě každého člověka může nastat chvíle, kdy se dotyčný začne cítit osamělý. Naštěstí existuje celá řada způsobů, jak se vyrovnat s osamělostí, a jak osamělost překonat.

Osamělost – příčiny a možné důsledky

Osamělost je lidská emoce, kterou každý jedinec prožívá jinak, a která může být pro každého jinak složitá. Osamělost je stav mysli, který způsobuje, způsobuje, že se lidé cítí prázdní, osamělí a nechtění. Osamělí lidé často touží po kontaktu s lidmi, ale jejich duševní stav jim ztěžuje navazování vztahů s jinými lidmi.

Vědci uvádí, že osamělost souvisí se sociální izolací, špatnými sociálními dovednostmi, introverzí a depresí. Osamělost podle mnoha odborníků nemusí nutně znamenat osamělost. Naopak, pokud se cítíte osaměle a izolovaně, pak se osamělost promítá do vašeho duševního stavu. Lidé mohou pociťovat osamělost v práci, osamělost ve škole, ale někdy se mohou cítit osaměli ve své vlastní rodině.

Osamělost nemá univerzální příčinu, ale pokud s ní správně nepracujeme, může mít nepříjemné následky. Samota a osamělost může v extrémních případech vést k srdečním komplikacím, depresi, úzkostem, stresu, změnám na mozku nebo zneužívání návykových látek.

Osamělost vs. samota

Ačkoli výzkumy jasně ukazují, že osamělost a izolace škodí duševnímu i tělesnému zdraví, být sám není totéž jako být osamělý. Ve skutečnosti má samota ve skutečnosti řadu důležitých přínosů pro duševní zdraví, mimo jiné umožňuje lidem lépe se soustředit a načerpat nové síly.

Osamělost se vyznačuje pocitem izolace, přestože člověk touží po sociálních vazbách. Často je vnímána jako nedobrovolné odloučení, odmítnutí nebo opuštění druhými lidmi.

Samota je naproti tomu dobrovolná. Lidé, kteří rádi tráví čas sami, si nadále udržují pozitivní sociální vztahy, ke kterým se mohou vrátit, když zatouží po spojení. Stále tráví čas s ostatními, ale tyto interakce jsou vyváženy časovými úseky o samotě.

osamelost-vs-samota-1912647
Osamělost není totéž co samota.

Osamělost – příčiny

Jaké příčiny má osamělost? K faktorům, které přispívají k osamělosti, patří situační proměnné, jako je fyzická izolace, stěhování na nové místo nebo třeba rozvod. K pocitu osamělosti může vést také smrt někoho významného v životě člověka.

Kromě toho může být příznakem psychické poruchy, jako je například deprese. Deprese často způsobuje, že se lidé společensky uzavírají, což může vést k izolaci. Výzkum také naznačuje, že osamělost může být faktorem, který přispívá k příznakům deprese.

Proč se člověk cítí osamělý

Osamělost může být také způsobena vnitřními faktory, jako je nízké sebevědomí. Lidé, kteří si nevěří, se často domnívají, že nejsou hodni pozornosti nebo pozornosti druhých lidí, což může vést k izolaci a chronické osamělosti. Nesebevědomý člověk se může cítit mnohem více osamělý, a dokonce se objevují i záchvaty pláče u dospělých.

Svou roli mohou hrát také osobnostní faktory. Například introverti mohou mít menší tendenci pěstovat a vyhledávat sociální kontakty, což může přispívat k pocitu izolace a osamělosti. U introverta existuje mnohem vyšší pravděpodobnost, že se bude cítit osamělý, než u extroverta.

osamelost-priciny-1585678
Osamělost může mít různé příčiny.

Osamělost ve vztahu

Osamělost ve vztahu je velmi nepříjemná, je ale poměrně častým jevem, se kterým lze pracovat. Lidé mohou osamělost ve vztahu pociťovat proto, že něco nefunguje v samotném vztahu, nebo proto, že očekávají, že jejich partner zaplní prázdnotu, kterou v sobě oni sami nosí.

Pokud se lidé cítí osamělí, i když jsou svému partnerovi fyzicky nablízku, je jasné, že něco není v pořádku. V případě, že ve vztahu chybí komunikace a lidé se cítí smutní a zklamaní, je to znamení, že věci možná nejsou takové, jaké by měly být.

Pokud už lidé nejsou ochotni sdílet s partnerem příběhy ze svého každodenního života (který zahrnuje práci, rodinu a přátele), může to být další varovný příznak.

Absence sexu nebo snížení jeho frekvence může představovat další znamení, že není vše v pořádku. V případě, že se daná osoba snaží vyhýbat času strávenému s partnerem a říká přátelům, že to nefunguje, možná by bylo moudré se pozastavit a zvážit, co se děje.

V párech je často problémem, když se jedna osoba cítí ve vztahu osamělá. Někdy se oba partneři cítí osamělí. Naštěstí existují řešení osamělosti ve vztahu.

Osamělost ve vztahu – řešení

Omezit sociální sítě – spousta lidí tráví příliš mnoho času na sociálních sítích, což může vést k zanedbávání partnera, stejně jako ke vzniku nesprávných představ o vztahu.

Mluvit o svých pocitech – často může být řešením promluvit si o svých pocitech s partnerem. Vysvětlit, proč se člověk cítí osamělý, a společně se zkusit propracovat k řešení.

Najít si jiné zájmy – není potřeba vztah ihned opouštět. Pokud si ale člověk najde nového koníčka, může to vztah okořenit, partneři si začnou být více vzácní a lépe si tak vychutnají čas strávený spolu.

Zkoušet nové věci – skvělým způsobem, jak oživit vztah a navázat ztracenou blízkost, je společné zkoušení nových věcí. Může to být vaření, sport, nebo třeba dobrodružná společná cesta.

Jak se vyrovnat s osamělostí

Osamělost čas od času zažívá prakticky každý – každý si někdy řekne: „Cítím se osaměle.“ Tento pocit se může projevit zejména o svátcích, na Valentýna, narozeninách nebo v období extrémního stresu. Způsobů, jak se vyrovnat s osamělostí, je naštěstí více než dost.

Člověk, který se cítí osamělý, nemusí být na svou osamělost sám. Zároveň je ale také možné vyrovnat se s osamělostí, aniž by k tomu byly zapotřebí jakékoliv sociální interakce. Stačí se naučit být sám a být ve své samotě spokojený.

Cítím se osaměle – co dělat?

Zeptat se sám sebe, proč se cítím osaměle

Větu „cítím se osaměle“ si občas řekne každý. Někdo se může cítit osaměle proto, že kolem sebe nemá druhé lidi. Někdo se zase může cítit osamělý, i když je s ostatními. Pochopení vlastní individuální situace může člověku pomoci podniknout ty správné kroky k jejímu vyřešení.

Nesrovnávat se s ostatními

Je snadné dívat se na ostatní lidi a cítit se odstrčený, ale zdání může klamat. Lidé chtějí, aby ostatní viděli jejich nejlepší stránku, ale nenechte se zmást tím, co ostatní ukazují okolnímu světu. Zejména sociální média mohou v lidech vyvolat pocit, že všichni kromě nich jsou obklopeni přáteli, ale sociální média jsou pouze kontrolovaným snímkem.

Na nic nespěchat, zejména během velkých změn

Je běžné cítit se osaměle během přechodů, jako je nástup do nové školy, stěhování do nového města nebo nástup či odchod ze zaměstnání. Kdykoli procházíte nějakou změnou, může chvíli trvat, než se usadíte a najdete si své nové místo. Osamělost může být jen dočasnou zastávkou na této cestě.

Přemýšlet, co dalšího se děje

K pocitu osamělosti může přispět i to, jak se člověk cítí v jiných oblastech svého života. Například psychické problémy, jako je deprese nebo sociální úzkost, mohou vyvolat spoustu obtížných myšlenek, které usnadňují vyhýbání se společenským situacím. Některé další zdravotní problémy mohou ztěžovat navazování kontaktů s ostatními a způsobovat pocit izolace. V některých situacích může zvládání problémů v jiných oblastech života snížit některé pocity osamělosti.

Využít vhodně čas o samotě

Čas o samotě může být příležitostí věnovat se nějakému koníčku, naučit se nové dovednosti, začíst se do dobré knihy, poslouchat hudbu nebo se spojit s přírodou. Pokud je samota časem, kdy člověka ovládne neužitečné myšlení, přichází čas zvážit rozhovor s odborníkem na duševní zdraví.

osamelost-socialni-media-5493760
Sociální média mohou zkreslovat představy o skutečném životě

10 způsobů, jak se vyrovnat s osamělostí

  1. Vytvořit seznam činností, které lze dělat o samotě

    Proti osamělosti pomáhá vytvořit si seznam jednoduchých činností, které může člověk dělat o samotě. Může to být cokoliv – skládání puzzle, hraní na telefonu, háčkování, prošívání, sledování filmů, malování, psaní scénářů. Cílem je zdravým způsobem odvést pozornost od akutní samoty. Člověk může jít sám třeba i na večeři, do parku, do kina nebo muzea.
  2. Vyhledávání aktivit, kdy lze být sám mezi lidmi

    Člověk, který se cítí osamělý, si může najít nového koníčka, který pro něj bude také příležitostí být s jinými lidmi. Mohou to být různá setkání, workshopy, kurzy, hromadné vycházky, ale třeba také běžecké závody.

  3. Napsat si seznam lidí, kterým se můžu v případě osamělosti ozvat

    Je to přítel, člen rodiny nebo známý, který udržuje pozitivní atmosféru? Každý si jistě dokáže vytvořit seznam kontaktů na lidi, o které se může opřít, když je nejhůře. Je ale dobré vyhnout se fixaci na jednu jedinou osobu.

  4. Socializovat se, i když na to není zrovna nálada

    Někdy zkrátka pomáhá se přemoci. Osamělost způsobuje, že se společenská interakce zdá být zbytečná, toto uvažování ale vede k bloudění v kruhu. V určitém okamžiku je zkrátka lepší se přinutit a vyrazit mezi lidi.

  5. Být prospěšný

    I v osamělosti může být člověk prospěšný a věnovat se dobročinnosti. Může jít o dobrovolnou službu v útulku, domově důchodců, nebo zkrátka pomoc potřebným. Interakce tohoto typu mohou navíc pomoci navázat pozitivní vztahy s novými lidmi.

  6. Zábavný a zdravý pohyb

    Správný pohyb je lékem na řadu neduhů včetně osamělosti. Není potřeba trávit hodiny v posilovně – postačí svižná delší procházka nebo třeba deset minut jógy.

  7. Terapie

    Na terapii není nic špatného. Setkání s terapeutem představuje nejen další formu lidského kontaktu, ale pomůže člověku také udělat si sám v sobě pořádek a lépe zvládat některé obtížné situace.

  8. Detox od sociálních sítí

    Sociální sítě mohou lidi sbližovat, ale mohou také způsobit, že se lidé cítí strašně osaměle a zažívají FOMO – Fear of Missing Out neboli strach z toho, že něco promeškají. Detox od sociálních sítí může člověku opravdu prospět.

  9. Vystavit se slunečním paprskům

    Může se to zdát na první pohled zvláštní, ale pobyt na slunci a čerstvém vzduchu může udělat zázraky pro duševní zdraví. Pobyt na slunci může v lidském těle vyvolat produkci endorfinů a serotoninu, které mají pozitivní vliv na to, jak se člověk cítí.

  10. Osamělost je dočasná

    Nic netrvá věčně, a platí to i o osamělosti. Je možné říci si: „Cítím se osaměle,“ a jedním dechem dodat „…ale jen to dočasné.“ Je důležité nepropadat pocitům beznaděje a uvědomit si, že osamělost je dočasná, a že ji člověk může v opravdu velké míře ovlivnit.

Copyright © 2022 Human.cz. Všechna práva vyhrazena. | Nakódoval Leoš Lang