5 potravin, které mají významný vliv na lidské zdraví

Nevhodně zvolená strava může mít negativní dopad nejenom na fyzickou stránku člověka, ale i na tu psychickou. Příliš tučné pokrmy plné soli a cukrů mají na svědomí například zvýšenou únavu, k jejich strávení totiž lidský organismus spotřebuje mnoho energie. Existuje však několik potravin, které naopak lidské tělo vzpruží a dodají mu potřebné látky, o jaké suroviny se jedná?

Jaké potraviny mají pozitivní vliv na lidské zdraví?

Těchto potravin je spousta, některé, třeba jako citrusové plody, červené papriky nebo mandle podporují imunitu. Jiné, jako jablka, ryby nebo švestky naopak zlepšují trávení. A stejně tak existují suroviny, které se podílejí na zlepšení kvality spánku. Mezi ně se řadí například banány, třešně či opět mandle. 

Mandle

Jedním z nejdůležitějších antioxidantů v lidském těle je vitamin E. Právě ten se v opravdu hojném množství nachází v mandlích. Kromě něj je v plodech silně zastoupená vláknina, bílkoviny, minerální látky nebo zdravé tuky. Díky tomu mandle slouží jako významná prevence proti různým druhům onemocnění a zároveň bojují proti obezitě. Mandle zdraví podpoří jak v loupané, tak neloupané podobě, avšak neloupané obsahují vyšší procento účinných látek. V akčním letáku Lidl se často nacházejí mandle v akci, díky čemuž zákazník nakoupí nejenom zdravě, ale i levněji. 

Lesní plody

Často dostupné potraviny v akčním Lidl letáku jsou nejenom mandle v akci, ale i lesní plody. Mezi ty se řadí borůvky, brusinky, maliny, ostružiny i jahody. Tyto plody jsou silně nabité antioxidačními schopnostmi, které jsou pro lidské zdraví velmi důležité. Využití lesního ovoce je navíc velmi rozsáhlé. Může se využít při tvorbě dezertů, zmrzlin, smoothies nebo se jednoduše nasypat do jogurtu. V zimních měsících, kdy je obtížnější sehnat čerstvé plody, je možné sáhnout po těch lyofilizovaných, které si uchovávají všechny podstatné vitaminy i minerály. 

Brokolice

Brokolice podporuje detoxikaci organismu pomocí vysokého obsahu vlákniny. Kromě té však obsahuje i spoustu hořčíku, který se podílí na správné činnosti srdce i svalů. Podle lékařských záznamů dokonce napomáhá hubit škodlivé kmeny bakterií v těle. Na rozdíl od výše zmíněných mandlí je brokolice levnou záležitostí, která se skvěle postará například o polévku nebo o hlavní jídlo. Stejně tak je skvělá jako příloha k masům. 

Česnek

V ideálně sestaveném jídelníčku by neměl chybět ani jeden z nejsilnějších přírodních lékařů, česnek. Benefity česneku může konzument čerpat jak z tepelně zpracovaného, tak z česneku v syrovém stavu. Důležité je dbát především na původ česneku, v supermarketech se často objevuje česnek pocházející z Číny, jehož obsah účinných látek je oproti českému česneku minimální. Česnek vypěstovaný v České republice je obvykle k dostání například v Lidl shopu. 

Pomocnou ruku česnek nabídne v boji proti angíně, nachlazení či arterioskleróze. Zároveň pomáhá léčit křečové žíly a vnější užití je vhodnou zbraní proti oparům. Většinu pozitivních účinků mají na starosti takzvané těkavé oleje, které mají zároveň na svědomí nepříjemný česnekový zápach. 

Zázvor

Zázvor je znám především jako silný posilovač imunitního systému. Tato plodina toho však zvládá daleko více. Chlubí se silnými protizánětlivými a antibakteriálními účinky, které nejen posilují obranyschopnost, zároveň na sebe zázvor váže škodlivé toxiny a pomáhá je vylučovat z těla ven. 

Zázvorový čaj je skvělý pro podporu zažívání, jelikož podporuje trávení a zvyšuje produkci žaludečních kyselin. Ženy ocení i fakt, že snižuje menstruační bolesti a nevolnosti. Nejvyužívanější je zázvor v asijské kuchyni anebo právě v podobě čaje. 

Všechny uvedené potraviny je nutné konzumovat v přiměřeném množství. V opačném případě by mohlo dojít k nežádoucím účinkům v podobě přemíry vitaminů.

Copyright © 2022 Human.cz. Všechna práva vyhrazena. | Nakódoval Leoš Lang