Většina řidičů na konci března stále jezdí na zimních pneumatikách, ačkoliv se teploty pozvolna zvyšují. Řidiči přezutí odkládají především kvůli omezení pohybu, které má pomoci v boji proti koronaviru.
Na letní pneumatiky má koncem března přezuto jen desetina českých řidičů. Vloni stejnou dobou to byla celkem čtvrtina motoristů a předloni dokonce 58 %. Hlavním důvodem jsou vládní opatření proti koronaviru. Vyplývá to z výsledků průzkumu webu Pneumatiky.cz.
Mimořádná a ochranná opatření mají vliv mimo jiné na míru nehodovosti. Mnozí lidé dnes z různých důvodů jezdí autem méně, než tomu bylo dříve. Řidiči by však neměli zapomínat na zákonné pojištění vozidla neboli povinné ručení, které musí mít každé auto i nadále uzavřené. Momentálně je stále možné vyřídit pojištění auta na pobočce pojišťovny, někteří motoristé však uvítají možnost sjednat povinné ručení online.
Také letošní přezouvání je dle ředitele webu Pneumatiky.cz Vojtěcha Schwangmaiera do značné míry ovlivněno omezením pohybu a uzavřením okresů. Pneuservisy sice zůstaly otevřené, nicméně kvůli nejtvrdším vládním opatřením se většina řidičů rozhodla odložit přezutí na duben.
V dubnu plánují návštěvu pneuservisu dvě třetiny řidičů, hlavní vlnu přezouvání lze dle průzkumu očekávat v polovině měsíce. V této době chce totiž přezout na letní pneumatiky 63 % motoristů, což může znamenat dlouhé fronty v autoservisech. Naopak frontám na stanicích technické kontroly se lze vcelku pohodlně vyhnout. Platnost technické kontroly byla prodloužena o 10 měsíců, a to za účelem snížení mobility a kontaktu osob.
Na přelomu března a dubna by se teploty měly vyšplhat až k 20 °C. Pro takové podmínky jsou zimní pneumatiky nevhodné, například z důvodu vyšší spotřeby paliva, rychlejšího opotřebení, horších jízdních vlastností, delší brzdné dráhy apod. Pokud se chce člověk vyhnout přezouvání, může přejít na celoroční pneumatiky.
Pneuservisy se nacházejí ve všech okresech, z tohoto hlediska by tedy řidiči neměli mít žádné potíže. Jiná situace nastává v případě cesty do autoservisu. Ta je možná je v případě, že auto nelze nechat opravit ve vlastním okresu a zároveň je oprava nezbytná.
Řidiči častěji volí střední třídu, roste i popularita celoročních pneu
Pneumatikám střední třídy dává přednost až o čtvrtinu více řidičů, zároveň se zvyšuje i popularita celoročních pneu. Na nich dnes jezdí zhruba 5 % vozidel a 12 % řidičů jejich nákup na léto zvažuje. Přibližně 22 % řidičů v letošním roce plánuje nákup levnějších pneumatik, a to z důvodu omezení příjmů.
Finanční situace některých motoristů se oproti loňskému roku mírně zlepšila, s výrazným poklesem příjmů v důsledku pandemie se však stále potýká zhruba 30 % z nich. Loni ve stejnou dobu to bylo 40 %. Mnoho řidičů proto uvítá možnost ušetřit na autopojištění. Nejlevnější povinné ručení lze sjednat prostřednictvím kalkulačky zákonného pojištění, která doporučí vhodné produkty pro konkrétní vozidlo.
Zimní pneu jsou ze zákona povinné za zhoršených povětrnostních podmínek nebo na vyznačených úsecích silnic od začátku listopadu do konce března. Lepší vlastnosti zimních pneumatik jsou patrné při teplotách do 7 °C, při teplotách kolem 10 °C jsou na tom již výrazně lépe pneumatiky letní.