Jak vybrat kolo

jak-vybrat-kolo

V dnešní době je cyklistika stala velice populární. Každý druhý dnes jezdí na kole ー někdo do práce, někdo do lesů a na traily a někdo se o víkendu jezdí zrekreovat na cyklostezku. Jízdní kolo je skvělé hned z několika důvodů. Jedná se o fyzickou aktivitu, která je dobrá pro vaše zdraví, kondici a rovněž i psychickou stabilitu. Stejně tak prospěšná je i pro životní prostředí a planetu. No nezní to skvěle? Hned o důvod víc, proč si vybrat perfektní kolo a vyrazit na svou první vyjížďku. Jenže jak vybrat nové kolo, když tomu nerozumíte? V tomto článku si uvedeme rychlý návod, jak vybrat ideální kolo přímo pro vás.

Při výběru kola je nejdůležitější samotný typ kola. Ten vyberete podle toho, kde a jak plánujete jezdit. Přeci jen si nepořídíte stejné kolo na jízdu po horách a na jízdu mezi univerzitními kampusy v centru města. Představíme si tedy všechny typy jízdních kol a vysvětlíme si, v čem se liší a na jakou aktivitu si jaké kolo pořídit. Co všechno tedy při výběru jízdního kola sledujeme:

Jak vybrat typ kola

Horská kola

Již podle názvu můžeme odvodit, že je horské kolo vhodné pro nelehký povrch plný kamenů, kořenů a jiných nerovností. Horské kolo zvládne díky větším kolům a širšímu plášti s hrubým vzorkem i jízdu ve velmi nerovném a klouzavém terénu. Některá horská kola nabízí též celkové odpružení, což v praxi znamená, že má odpružený i rám a vidlici. Cyklistovi je pak umožněno šlapat i na nerovném trailu. Vzhledem k nepředvídatelnosti terénu většina výrobců horských kol volí hydraulické brzdy na kolo nebo mechanické, které jsou ze všech nejspolehlivější.

kolo-horske

Městská kola

Městská kola jsou přímým opakem horského kola. Jak naznačuje samotný název kola, městské kolo je vhodné do města na projížďky do školy, práce či na nákup. Tomu je přizpůsobena i samotná konstrukce kola. Městské kolo má nižší posed, díky kterému na kolo lehce nasednete. Dále má o něco výše umístěna řídítka tak, aby umožnilo vzpřímenější posed. Pro městská kola je typický přední či zadní nosič, do kterého uložíte batoh, aktovku či nákupní tašku. 

Crossová a trekingová kola

Crossová a trekingová kola v sobě kombinují vlastnosti horských a městkých kol. Díky tomu se z nich stal kompromis, pokud chcete jezdit po upravených cyklostezkách i po horším terénu jako je polní cesta. Část městského kola v nich uvidíme, pokud se zaměříme na pláště, které nejsou tak silné jako u horských kol a rovněž vzpřímenější posed za řídítky. Podle horských kol mají zase tendenci zvládat i horší terény také díky odpružené přední vidlici.

Silniční kola

Zřejmě největší tradici mají v oblasti cyklistiky silniční kola. Tato kola mají ze všech typů kol nejužší pláště, a proto nejsou vůbec vhodná na cesty v terénu ale pouze na silnici. Silniční kola jsou typicky velmi lehká a pro lepší aerodynamiku jsou obdařena pouze nejdůležitějšími komponenty. I samotný posed je nastavený tak, aby umožnil co nejmenší odpor vzduchu. Na silničních kolech se často jezdí velmi rychle (25 – 30 km/h).

kolo-silnicni

Rám kola a materiály pro jeho výrobu

Existuje mnoho slitin různých kovů, ze kterých se vyrábí rámy jízdních kol. My si ale pro účel tohoto článku uvedeme tři hlavní ー hliník, ocel a karbon. Hliníková kola jsou lehká a mají vysokou boční tuhost rámu. Oproti ostatním materiálům jsou však poměrně málo pružná a také o něco dražší než například ocelová kola. Karbonová kola vznikají vstvením karbonových vláken do forem, které se následně zapečou při tlaku a vysátém vzduchu. Nepochybnou výhodou karbonu je vysoká pevnost a velmi nízká hmotnost. Ocel je naopak poměrně těžká, za to ale dosahuje vysoké pružnosti a kola z ní jsou poměrně levná. Velmi často se spíše využívají slitiny oceli.

Velikost rámu kola

Velikost rámu je naprosto zásadní při výběru kola. Velikost rámu se většinou udává v palcích nebo centimetrech jako velikost mezi středovou osou a koncem sedlové trubky. 

Pro příklad: Žena s výškou postavy do 175 cm by si měla pořídit horské kolo o velikosti do 18 palců a silniční kolo o velikosti do 54 cm. Za to muž s výškou postavy do 190 cm by si měl pořídit horské kolo do 22 palců a silniční kolo do 59 cm.

Další části jízdního kola

Mezi další komponenty kola, kterým byste měli věnovat pozornost při výběru kola jsou následující: brzdy na kolo, pedály, převody, sedlovky, kliky apod. Ideální je, když jsou všechny komponenty ve stejné úrovni a od stejného výrobce. Stejně tak závisí i na materiálu, ze kterého jsou dané komponenty vyrobeny.

Copyright © 2022 Human.cz. Všechna práva vyhrazena. | Nakódoval Leoš Lang